הדר דף הבית בלי JCI

הנהלת הלל יפה: "ה'כללית' מונעת ומקשה על הגעת מטופליה לקבלת טיפול אצלנו"

11/08/2013

טיפול ניתוחי בכלי דם, שתוכנן מזה זמן רב, מעקב אחרי מטופל שעבר השתלת קוצב לב, ניתוח גב, מיפוי עצמות דחוף או הפניה לטיפולי פוריות –  כולן פרוצדורות המבוצעות רק בבית חולים. את כולן תתקשו (או שמא כבר התקשתם) לבצע במרכז הרפואי הלל יפה, במיוחד אם אתם לקוחות של קופת חולים כללית וגרים בחדרה והסביבה.

 

אם אתם שואלים את עצמכם "למה?", התשובה היא פשוטה ביותר. כי "הלל יפה" הינו בית חולים ממשלתי ולא בית חולים בבעלות הכללית. כלומר, שיקול כלכלי בלבד, של קופת החולים "כללית", אותה קופה שמחויבת על פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי לאפשר לכם קבלת טיפול בכל מקום בו תבחרו. הקופה אינה שוקלת את טובתכם, אלא את טובתה הכלכלית בלבד.

 

המשמעות מבחינתכם? אלא אם כן תתעקשו מול הפקידה שקובעת לכם את התור בטלפון שאתם רוצים לבצע כל אחת מהפרוצדורות שלעיל, ו/או אחרות, ב"הלל יפה", הרי שה"כללית" תשלח אתכם עשרות קילומטר צפונה או דרומה לבתי החולים "שלה". שם, אגב, לא תקבלו בהכרח תור זמין יותר, או טיפול טוב יותר. הסיבה היא אחת - הם שייכים ל"כללית" וההסדרים הכלכליים שם אולי נוחים יותר ל"כללית". במילים אחרות – "שם אולי אתם עולים להם פחות".

 

 

האבסורד בהתגלמותו – מטרטרים חולים שיכולים לקבל טיפול איכותי וזמין קרוב לבית

 

"בשנה האחרונה, פונים אלינו מדי יום מנהלי מחלקות עם תלונות של מטופלים שעברו פה פרוצדורות שונות  ונמצאים כאן במעקב בקביעות במשך שנים, או כאלו שנקבע להם תור לניתוח, ושהקופה מסרבת לתת להם הפניה לטיפול אצלנו בטענות שונות", מסביר פרופ' מאיר אורן, מנהל המרכז הרפואי. "לפעמים התירוץ הוא ש'אין תור זמין', מבלי שזה בכלל נבדק מולנו, אבל לרוב פשוט מחייבים אותם לגשת לבתי חולים אחרים כמו 'מאיר', 'ביליניסון', 'העמק', או אפילו לבתי חולים פרטיים, שכאמור, מרוחקים משמעותית מביתם. מעבר לעובדה שמדובר בהפרה בסיסית של חוק בריאות ממלכתי, המאפשר לכל מטופל לבחור את המקום בו הוא מעוניין לקבל טיפול, הרי שמדובר בעיקר בטרטור של חולים, ללא סיבה מוצדקת".

 

לאחרונה, נמאס להנהלת בית החולים מהתלונות הרבות שהגיעו לשולחנה על מטופלים שמבקשים את עזרת בית החולים בקבלת טופס 17 לטיפולים שגרתיים או ניתוחים שנקבעו זמן רב מראש, והיא פנתה בתלונה רשמית למשרד הבריאות, בכדי שיתערב בעניין. קשה לראות את החולים במצוקתם למול רמיסת זכויותיהם הבסיסיות על ידי קופת החולים. בשבוע האחרון, צירפה גם האגודה לזכויות החולה תביעה משלה לקופת חולים כללית בעניין, לאור ההפרה הברורה של זכויות החולה.

 

 


מתוך הקמפיין שהעלתה הנהלת "הלל יפה"

 

 

"לא הגיוני שמישהו שעבר השתלת קוצב לב אצלנו וגר באזור חדרה יצטרך להתקשר כמעט בבכי למנהל מכון הלב, פרופ' שוטן, ולהתחנן בפניו שיעזור לו לקבל הפניה מה'כללית', שהחליטו שאת המעקב ואת החלפת הסוללה לקוצב הוא צריך לבצע דווקא ב'בילינסון', אחרי שנים שהוא מטופל כאן", מדגישים בהנהלת בית החולים. "מלבד העובדה שכאן נמצא הרופא המטפל שלו, הרי שמרפאת הקוצבים שלנו היא אחת הטובות בארץ. אז למה להעביר את המטופל, שמצבו הבריאותי רגיש ממילא, לחץ מיותר?".

 

וזו לא הדוגמא היחידה: אישה שעברה טיפול הפריה מוצלח ורצתה לחזור כעבור שנה ליחידת ההפריה החוץ-גופית ב"הלל יפה" לבצע טיפול הפריה נוסף, נשלחה לבית חולים אחר למרות תחנונים חוזרים ונשנים ל"כללית". לא עזרו הסבריה שאחרי עשרות טיפולים במקומות אחרים רק ב"הלל יפה" היא צלחה הריון ולידה. טופס ה- 17 המיוחל סורב.

 

במקרה אחר, מנותח שקיבל הפניה דחופה לניתוח גב, סורב בקבלת טופס 17 ל"הלל יפה" ימים ספורים לפני מועד הניתוח, ונשלח לקבוע תור בבית חולים מאיר, שם התור הזמין היה במרחק של מספר חודשים. במצוקתו, פנה מנהל המחלקה האורתופדית להנהלת "הלל יפה" והתריע על כך שמדובר בנזק נוירולוגי בלתי הפיך במידה שהניתוח יידחה. גם במקרה זה ה"כללית" עמדה על סירובה.

 

"ואלו רק מקצת הדוגמאות", אומרים ב"הלל יפה". בהנהלת המרכז הרפואי הצטברו עשרות מקרים של חולים שמבקשים את עזרת מנהלי המחלקות האורתופדיות, הכירורגיות, הלב ואחרים, ולפעמים עזרה ישירה מההנהלה, לסיוע בהשגת ההפניה הנכספת לקבל טיפול קרוב לבית.

 

"כשמטופל מתקשר לקבוע תור בקופת חולים או יושב מול הרופא המטפל שלו, שאומר לו שהוא צריך לבצע צילום CT או לעשות צנתור אבחוני, הוא מניח שהקופה רואה בטובתו ולכן תיתן לו את התור הקרוב ביותר הקיים", מוסיף פרופ' אורן להסביר את המלכוד האבסורדי שבו נתונים לקוחות ה"כללית" בחדרה והסביבה, "מה שהוא לא לוקח בחשבון – שה'כללית' מכניסה שיקולים כלכליים על חשבונו ועל חשבון בריאותו".

 

 

טובת המטופל מול השיקול הכלכלי

 

"בין המרכז הרפואי הלל יפה ובין שירותי בריאות כללית קיימים הסכמי רכש המתחדשים אחת לשלוש שנים באשר למתן שירותים למבוטחי הקופה", מסביר ד"ר אמנון בן משה, המנהל האדמיניסטרטיבי של "הלל יפה", "אבל גם כאן, יצא לנו לשמוע לא אחת תלונות של מטופלים שאמרו לנו שבקופה אמרו להם "שאין הסכם עם בית חולים 'הלל יפה', ולכן הם הופנו לבית חולים אחר. לא רק שמדובר בשקר גס, הרי שברור שקופת חולים כללית מפנה את מבוטחיה אל בתי חולים שלה או למקומות אחרים, במחירים שכפי הנראה משתלמים לה יותר. לבית החולים יש הסכם תקף עם קופת חולים כללית, אלא שזו מפרה את ההסכם".

 

 

פנייה להנהלת ה"כללית" והבהרת זכויות המטופל

 

לאור התנהלות הכללית, כל מה שנותר לצוות בית החולים הוא לשלוף בכל פעם את חוק ביטוח ממלכתי ולהסביר למטופלים שהם צריכים להתעקש מול הקופה, כי היא מחויבת על פי חוק לאפשר להם להגיע ל"הלל יפה", אם הם חפצים בכך.

 

במהלך השנה החולפת אף פוזרו ברחבי בית החולים פרסומים שכותרתם "לקבל", והם מציינים באותיות קידוש לבנה, את הזכות לקבל טיפול ב"הלל יפה" – קרוב לבית.

 

"אני לא לגמרי בטוח שאנשים מבינים את זה", מציין בעצב ד"ר בן משה. "הרי רוב האנשים חושבים שזה לחלוטין טריוויאלי שיש להם זכות כזאת. הם לא מבינים שקופת חולים כללית לא בהכרח עושה שיקולים של בריאות המטופל בלבד".

 

פניות חוזרת ונשנות בחודשים החולפים של הנהלת בית החולים לגורם האחראי בקופת חולים כללית לבירור העניין, כמו גם דיונים רבים בנושא מולם, נענו תמיד בתשובת "לא היה ולא נברא". המציאות היא כמובן אחרת לגמרי. יתר על כן, גורמים בקופה אף מודים שמי שמתעקש ועומד על דעתו לקבל טיפול ב"הלל יפה", בסופו של דבר מקבל את האישור. לפעמים גם ההתערבות של הנהלת "הלל יפה" ישירות מול ה"כללית", עוזרת להשיג את הטופס הנכסף.

 

אבל לכולם ברור שזו לא הדרך, וכי ה"כללית" פשוט מנסה "לעייף" את כל הנוגעים בדבר על מנת להשיג את שלה. 

 

 

ומה בינתיים? 

 

תושבי האזור הנתקלים בשלטי הקמפיין ומתעקשים מול הרופא המפנה או משרדי הקופה להגיע ל"הלל יפה", לפעמים גם מצליחים. אלו שחושבים שאין להם ברירה, ממשיכים לכתת רגליהם למכונים פרטיים או לבתי חולים מרוחקים יותר ללא כל צורך, ומבלי שהם מקבלים בהכרח טיפול טוב יותר או זמין יותר. ותמיד עומדת לו לאזרח הזכות לעבור לקופת חולים אחרת בפעולה מאד פשוטה באמצעות האינטרנט באתר הביטוח הלאומי או בסניפי רשות הדואר.

 
הדפס

עוד ב"מה חדש"

הלל יפה אונליין צד
בית ספר לסיעוד
נשים ויולדות
ילדים
חיוג מקוצר
ניהול תכנים:
עבור לתוכן העמוד